Betalingsvoorwaarden
1.Deze voorwaarden maken onderdeel uit van de behandelovereenkomst tussen de patiënt en de fysiotherapeut. De declaratie van de behandeling gaat rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. Indien de patiënt niet verzekerd is, of meer behandelingen heeft gehad dan door de verzekering worden vergoed ontvangt de patiënt een factuur. De facturering verloopt via Infomedics.
2. Afspraken die niet kunnen worden nagekomen dienen uiterlijk 24 uur van te voren afgezegd te worden. Bij het niet (tijdig) afzeggen behoudt de fysiotherapeut zich het recht voor de gereserveerde tijd bij de patiënt in rekening te brengen.
3. De betalingstermijn voor facturen bedraagt 30 dagen.
4. Facturen die niet worden betaald worden overgedragen aan een incassobureau.
Klachtenregeling
5. Bos & Weide Fysiotherapie is aangesloten bij de klachtenregeling van het Koninklijk Nederlands Genootschap Fysiotherapie (KNGF). Elders op onze website leest u meer over de klachtenprocedure.
Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WBGO)
Deze wet regelt de relatie tussen patiënt en zorgverlener. Wanneer een patiënt de hulp van een zorgverlener inroept ontstaat een geneeskundige behandelingsovereenkomst tussen hen. In de WGBO zijn een aantal spelregels vastgelegd. Hieronder de belangrijkste:
6. De patiënt moet de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte stellen van zijn problematiek. Met juiste en volledige informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan betere zorg worden verleend.
7. Als patiënt heeft u recht op informatie, in begrijpelijk taal, over uw ziekte, de behandeling, de gevolgen en risico’s van de behandeling en over eventuele alternatieve behandelingen. U beslist samen met de zorgverlener wat er gaat gebeuren.
8. Als patiënt heeft u het recht om geen informatie te willen. Als u dit aangeeft krijgt u deze informatie niet, tenzij dit ernstig nadeel voor u of voor anderen oplevert.
9. De zorgverlener heeft de plicht de patiënt informatie te verschaffen over het onderzoek, de voorgestelde behandeling en alternatieven.
10. De zorgverlener heeft de plicht een medisch dossier bij te houden.
11. U hebt het recht om de gegevens die over u zijn vastgelegd in te zien. Indien u meent dat gegevens onjuist zijn vastgelegd kunt u de behandelende fysiotherapeut verzoeken deze te wijzigen.
12. U hebt recht op kopieën van uw dossier, waarvoor de zorgverlener een redelijk bedrag in rekening mag brengen.
13. De patiënt heeft het recht op bescherming van zijn persoonsgegevens. Wij hebben dit vastgelegd in een apart privacyreglement.
14. Voor iedere behandeling is toestemming van de patiënt nodig. Bij ingrijpende onderzoeken of behandelingen wordt uitdrukkelijk om de toestemming van de patiënt gevraagd. In de overige gevallen wordt er van uit gegaan dat de patiënt stilzwijgend toestemming geeft. Wanneer de patiënt daar om vraagt, wordt in het medisch dossier genoteerd voor welke behandelingen of onderzoeken toestemming is verleend.
Huisregels en bejegening
Omdat we een prettige sfeer belangrijk vinden en om ongelukken, incidenten en verwarring te voorkomen hebben we een aantal huisregels opgesteld.
15. Patiënten dienen zich volgens de algemeen geldende (fatsoens-) normen en waarden te gedragen. Wij verzoeken u ook vriendelijk in de wachtkamer en tijdens de behandeling uw telefoon uit te zetten.
16. De praktijk behoudt zich het recht voor om personen die aanstootgevend gedrag ventileren te verwijderen uit het pand.
17. Indien u een jas of andere eigendommen aan de kapstok of in de wachtruimte achterlaat, let u dan op waardevolle spullen die hierin aanwezig zijn.
18. Bos & Weide Fysiotherapie is niet verantwoordelijk voor diefstal van eigendommen in het pand of op het buitenterrein.
19. Wij vragen u de wachtruimte na gebruik netjes achter te laten.
20. Als er nog geen fysiotherapeut in de oefenzaal aanwezig is, is het niet toegestaan om al te starten met trainen.
21. Bij calamiteiten dient u de aanwijzingen van de medewerkers van Bos & Weide of de hiertoe bevoegde instantie (brandweer, politie en ambulance) op te volgen.
22. In verband met hygiëne vragen wij patiënten bij iedere behandeling een badlaken mee te nemen.
23. De werkwijze voor de behandeling van de patiënt wordt voorafgaand aan de behandeling uitgelegd. Hierbij zal worden aangegeven welke handelingen er verricht gaan worden. Als er bezwaren bestaan tegen de handelingen dient de patiënt dit onmiddellijk aan te geven.
24. Indien er door bijv. geloofsovertuiging tegen bepaalde handelingen en/of vormen van behandelingen bezwaar bestaat, dient de patiënt dit bij de eerste afspraak kenbaar te maken zodat de behandelend fysiotherapeut kan oordelen of de patiënt behandeld kan worden.
25. Als een patiënt er bezwaar tegen heeft om door een fysiotherapeut van een andere sekse behandeld te worden dient dit voor het eerste consult aangegeven te worden.
26. Als er derden (bijv. een stagiaire) bij de behandeling aanwezig zijn, zal vooraf toestemming aan de patiënt gevraagd worden.
27. Als er situaties ontstaan die niet gewenst zijn, zal in overleg met patiënt en fysiotherapeut een andere fysiotherapeut worden ingezet of zal de behandeling beëindigd worden.
28. De met de patiënt besproken onderwerpen zijn vertrouwelijk en zullen niet met derden gedeeld worden.